Returer och återköp

ERSÄTTNINGAR OCH ÅTERKÖP

Allmänt

Innan du beställer antar vi, Silverpoppel, att du har läst informationen om Krattsäck som finns på webbplatsen. När du beställer görs ett avtal om köp när du väljer att bekräfta ditt köp i kassan. En automatiserad orderbekräftelse skickas sedan till den e-postadress som anges vid inköpstillfället. Beställda produkter förblir Silverpoppels egendom tills de är helt betalda.

 

Din beställning skickas från vårt lager i Västerås. Ändringar och tillägg måste göras innan din beställning behandlas och skickas från oss. Om du upptäcker fel i din beställning är det därför viktigt att du kontaktar oss omedelbart (via orderkvittot) för att ändra beställningen om möjligt. I de fall produkten är slut, om det maximala antalet per kund har överskridits eller i händelse av tekniska fel, förbehåller vi oss rätten att annullera ditt köp och återbetala beloppet.

Priser

Våra priser kan ändras utan föregående meddelande på grund av omständigheter som vi inte har någon kontroll över, såsom väsentligt ändrade råvarupriser, valutaförändringar eller förändringar i moms (moms). Alla priser inkluderar 25% moms inom EU. Om moms ändras förbehåller vi oss rätten att justera våra priser med motsvarande belopp.

Försäljning och erbjudanden

Varje försäljning eller varje specialerbjudande är förknippat med särskilda villkor, dessa villkor anges i samband med försäljningen eller erbjudandet. Försäljning och andra specialerbjudanden gäller endast så länge beståndet räcker, om inte annat anges i samband med erbjudandet.

Betalning

Betalning sker med direktbetalning med betalkort via Paypal och Klarna (endast Sverige). Vid eventuella returer återbetalas pengarna via den betalningsmetod som användes vid beställningen. Vi accepterar Visa och Mastercard.

Klarna

Med Klarna betalar du enkelt och snabbt. Ladda ner Klarna-appen och följ instruktionerna när du betalar.

Leveranser utanför Sverige

Du som kund kan för närvarande beställa Krattsäck via vår webbshop i Norge, Finland, Danmark.

Mindreåriga

Mindreåriga (under 18 år) måste ha föräldrarnas godkännande för att beställa varor från vår webbshop. Vi förbehåller oss rätten att annullera köp gjorda av minderåriga (under 18 år).

Ansvar

Vi ansvarar inte om produkten du köpte används på ett ospecificerat sätt. I detta avseende hänvisar vi till vad som anges i användarhandboken som medföljer köp av något av våra varor.

Force majeure

Händelser som ligger utanför vår kontroll och som förhindrar, hindrar eller fördröjer leveransen eller fullgörandet i fråga ska hänföras till force majeure, vilket innebär att Hövding Sverige AB befrias från sina skyldigheter att fullfölja ingående avtal. Omständigheter utanför vår kontroll inkluderar föreskrifter, åtgärder eller utelämnanden från myndigheterna, ny eller ändrad lagstiftning, konflikt på arbetsmarknaden, blockad, brand, översvämning, sabotage eller en större olycka. Detta inkluderar också statliga beslut som påverkar marknaden och produkter negativt, såsom beslut om varningstexter, försäljningsförbud och liknande eller en onormal nedgång på marknaden.

Ångerrätt

Som konsument har du alltid fjorton (14) dagars ångerrätt enligt lagen om distansavtal och avtal utanför affärslokaler (2005: 59). Du har rätt att annullera ditt köp om varan du har köpt från oss inte uppfyller dina förväntningar. Ingen affär stängs förrän du har fått och godkänt din beställning.

Du måste vara helt nöjd, annars får du tillbaka dina pengar. Du som kund har uppenbarligen rätt att försöka undersöka produkten hemma för att säkerställa att produkten uppfyller dina förväntningar. Om du returnerar en oanvänd artikel med alla tillhörande handböcker, delar och förpackningar inom 14 dagar återbetalas hela beloppet eller så utförs den önskade ersättningen. Returen måste göras i samma eller i motsvarande transportförpackning (ytterförpackning) i vilken den levererades för att returen ska godkännas. Om produktens kvalitet har påverkats till följd av att du som kund har hanterat produkten mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner kommer ett avdrag att göras på återbetalningen motsvarande produktens avskrivningar. Varan måste returneras inom 14 dagar efter att du har meddelat ånger. När du utövar din ångerrätt enligt ovan kommer du att få en återbetalning från oss inom 14 dagar efter mottagandet av varan. Vid återköp krävs ett kvitto eller annan dokumentation som bevisar att produkten har köpts av oss.

För retur, vänligen kontakta oss via orderbekräftelsen du fick via e-post, så skickar vi en förbetald retursedel. Silverpoppel har ingen möjlighet att ersätta kostnaden för returfrakt efteråt. (Om du vill är du välkommen att använda standardformuläret för att utöva den ångerrätt som Konsumentverket har tagit fram, läs mer här och maila info@krattsäck.se för ytterligare instruktioner.)

Rätt till byte

Du har rätt att byta dina varor mot motsvarande varor inom 14 dagar efter mottagandet av varorna (rätten att byta gäller inte försäljningsvaror). För godkänd byte måste produkten returneras i oförändrat och oanvänt skick i originalförpackningen med alla handböcker och tillbehör. Returen måste göras i samma eller i motsvarande transportförpackning som den levererades i. Kom ihåg att du bär risken om produkten skadas när den skickas tillbaka till oss.
Klagomål

Rätten att göra ett klagomål regleras i konsumentköplagen och ger dig rätt att klaga på en produkt inom en viss tidsperiod. Längden på klagomålsperioden som gäller för ditt köp bestäms utifrån tillämpliga regler i det land från vilket du har gjort din beställning. Klagomålstiden kan dock aldrig överstiga tre år. Om du beställer din produkt från Sverige upphör din rätt att göra ett klagomål tre år efter det datum då du mottog produkten. Rätten till reklamation följer den ursprungliga köparen och inte produkten. Vid klagomål måste ett klagomål göras så snart som möjligt, en rimlig tid anges vara två månader. För att vi ska kunna acceptera ett klagomål krävs att produkten har använts korrekt i enlighet med bifogade bruksanvisningar. och att produkten inte är defekt till följd av din hantering. Kvitto eller annan dokumentation som styrker inköpsstället och inköpsdatum samt pris krävs vid klagomål. Om du har gjort ditt köp på krattsack.se behövs inget kvitto, men bifogar sedan orderbekräftelsen du fick vid köpet i reklamationsformuläret.

För att klaga på en produkt som köpts via Krattsäcks webbshop ber vi dig fylla i vårt klagomålsformulär här.

Återlämna ansvar

När du utövar din ångerrätt, klagomål eller utbyte är du ansvarig för returnerade varor under returtransport och du är således ansvarig gentemot oss för de varor du returnerar, om varorna skulle skadas eller försvinna under returen. Eftersom du är ansvarig för den returnerade artikeln tills den når vårt lager rekommenderar vi att du noterar paketets spårningsnummer.

Leverans

Leverans sker normalt inom 3-9 arbetsdagar (förlängd leveranstid kan kommuniceras via webbshoppen vid högt tryck i webbshoppen). I händelse av en eventuell leveransförsening har du rätt att avbryta köpet, gratis, om du inte godkänner en ny föreslagen leveranstid. Återbetalning av betald betalning kommer sedan att ske inom 30 dagar efter att vi har fått ditt meddelande om avbokning. Om du inte har fått din leverans inom 5 arbetsdagar ber vi dig att kontakta oss genom att svara på din orderbekräftelse.

Meddelande och leverans sker enligt transportörens villkor.

Som kund är du ansvarig för att informationen om namn och adress som du får när du köper är korrekt. Det är inte möjligt att ändra adressinformation på beställningen efter att den har packats i vårt lager.

Transport

Beställningar som görs hos Krattsäck skickas inom Sverige via TNT / FedEx. Om produkten skadas eller går förlorad under transport till kunden är Krattsäck ansvarig för betalningen, men du måste meddela vår kundtjänst inom rimlig tid (rimlig tid anges vara två månader). När du tar emot sändningen är det viktigt att kontrollera att varorna inte skadas under transporten. Du rapporterar en synlig transportskada direkt på plats via transportören för att få kurirens signatur om att skadan inträffade under transport. Kom ihåg att behålla all förpackning och produktförpackning i händelse av transportskada. Därefter rapporterar du skadorna till vår kundtjänst via orderbekräftelsen du fick vid köpet, tillsammans med signaturen från agenten, så att vi kan hjälpa dig med klagomålet på bästa möjliga sätt. Rapportering till Krattsäck ska ske samma dag som leverans och senast 3 dagar efter mottagandet av paketet. Dolda skador måste rapporteras till oss inom 5 arbetsdagar från mottagandet av leveransen. Det är därför viktigt att du packar upp och inspekterar dina produkter noggrant omedelbart efter leverans.

 Bokning

Prisinformation och annan information som tillhandahålls av oss tillhandahålls med reservation för tryck- och skrivfel.

Tvister

Svensk lag gäller för alla inköp och beställningar, såvida inget annat uttryckligen anges i dessa köpvillkor, och eventuella tvister hänvisas till General Complaints Board ("ARN"). Vi följer alltid ARNs rekommendationer.

Företagsinformation

Silverpoppel AB

Petterbergsgatan 10
724 63 Västerås

Organisations nr:
559279-1528

E-postadress: info@silverpoppel.se